Multi Talk – pogadajmy!

Są pomoce i materiały, które zachwycają mnie niemal od razu – widzę w nich duży potencjał, wiele możliwości i jeszcze więcej sposobów na wykorzystanie w terapii. Są też takie, które nie do końca mnie przekonują, bo na pierwszy rzut oka wydają się mocno skoncentrowane na jeden cel, przygotowane pod konkretną grupę i po prostu mało kreatywne.
Tak właśnie było, gdy w moje ręce wpadły karty MULTI-TALK z wydawnictwa MAC.

Początkowo byłam dość sceptycznie nastawiona do zawartości pudełka: 16 dwustronnych kart z różnymi postaciami przedstawione w czterech etapach życia, dwóch płciach oraz trzech czasach. Na każdej z kart (podzielonych na negatywną i pozytywną połówkę) znajdziemy łącznie aż 320 obrazków z kilkudziesięciu kategorii gramatycznych – ot takie karty obrazkowe w nieco trudniejszej niż zapewne znacie wersji.
Można je oglądać i nazywać obrazki, można o postaciach opowiadać, można je porównywać, można budować proste wypowiedzi, ćwiczyć narrację, rozumienie pytań i .. tyle. Do czasu aż nie zabrałam kart do pracy 🙂 bo o ile z maluszkami w przedszkolu mamy nieco ograniczone możliwości, tak z dziećmi w wieku szkolnym, z zaburzeniami komunikacji językowej, z dysleksją czy z dorosłymi zastosowań i możliwości wykorzystania znalazłam co najmniej kilkanaście.
Warto też wspomnieć, że do kart można dokupić ZAPYTAJNIKI (dostępne w kilku wersjach językowych, ja mam tę polskojęzyczną) czyli zestaw ponad 50 kart/pytań i tutaj dopiero zaczyna się prawdziwa zabawa.

Zwiększanie zasobów leksykalnych, czyli nauka nowych słów.
Karty mają na tyle bogate i różnorodne słownictwo, że bez obaw możemy nie tylko wyszukiwać, rozpoznawać, opisywać czy nazywać przedstawione obrazki, ale także tworzyć kategorie gramatyczne, łączyć ikony w pary i zbiory czy przypisywać im wspólne cechy. Dodając karty z pytaniami przy okazji ćwiczmy gramatykę, fleksję, posługiwanie się całymi zwrotami, rozumienie pytań i budowanie odpowiedzi zgodnie z normą językową – co zwłaszcza dla dzieci z zaburzeniami komunikacji jest nie lada wyzwaniem.

Myślenie logiczne i analogiczne, czyli rozumienie świata zewnętrznego.
Na podstawie kart można tworzyć mapy skojarzeń, łączyć ze sobą różne elementy dostrzegając ich podobieństwa oraz różnice, pozytywne oraz negatywne aspekty, budować pełnowartościowe wypowiedzi osadzone w czasie i przestrzeni. Oceniać, wartościować, przypisywać cechy, nazywać zjawiska, kategoryzować i zdobywać wiedzę o świecie, który ogranicza jedynie nasza wyobraźnia, gdzie jedna ikona wyzwolić może łańcuch bliższych i dalszych skojarzeń, a umiejętne poprowadzenie rozmowy wyzwolić niezliczone pokłady kreatywności i myślenie poza schematem.

Fonetyka i ortografia, czyli pomyśl zanim powiesz i napiszesz
Zakres ikon jest na tyle rozległy i zróżnicowany, że bez trudu uda się odszukać na kartach wyrazy z regułami ortograficznymi, rozpoczynające się na taką samą literę, czy o tej samej liczbie sylab. Wyodrębnimy też z ikon poszczególne głoski doskonaląc analizę słuchową i wzrokową oraz umiejętność czytania i pisania. Możemy pokusić się także o ćwiczenia słuchowe, podając nazwy obrazków, które trzeba zapamiętać i odszukać na kartach we właściwych sekwencjach. Dzięki oddziaływaniu na obie półkule mózgu łatwiej będzie nam zapamiętać jak zapisujemy konkretny wyraz, jakiej zasady użyć i jakie znaki ortograficzne wstawić.

Narracja, konwersacja, dialog, czyli trudna sztuka wypowiedzi
Samodzielne tworzenie narracji oraz podejmowanie i podtrzymywanie dialogu to bolączka naszych czasów. Dzieci nawet jeśli mówią dużo, to zdania są zwykle proste, pojedyncze, jednowątkowe, z mało szczegółowymi opisami, bez określonych reguł wypowiedzi. Karty są więc wprost idealne do treningu w tworzeniu historii, opowiadań, opisów zdarzeń, poruszania się w czasie przeszłym, teraźniejszym i przyszłym. Dają pretekst do kontynuowania wypowiedzi i uzupełniania jej o kolejne elementy bazując na tym co widzimy na obrazku oraz na tym co mówi druga osoba. Jeśli dołożymy do tego karty z zapytajnikami mamy niemal gotowe narzędzie pracy nie tylko do budowania wypowiedzi, ale też do jej uzupełniania, dopowiadania szczegółów, zadawania pytań i rozumienia tego co chce przekazać nam rozmówca.

Na stronie Wydawcy przeczytacie, że (…) ten jeden zestaw specjalnie zaprojektowanych kart umożliwi poprowadzenie wielu angażujących i ciekawych zajęć na każdym szczeblu edukacji i poziomie językowego zaawansowania. Dzięki niemu Twoje zajęcia staną się spontaniczne i nieprzewidywalne dla Ciebie i Uczestników! W końcu mózg nie lubi się nudzić! MULTI-TALK to zestaw kart, który w pełni wykorzystuje potencjał naszego mózgu, aktywizując obie półkule. Wszystkie wypowiedziane w trakcie rozgrywki słowa (lewa półkula) trwalej zapiszą się w naszej pamięci dzięki obrazkom na kartach, uruchamiających myślenie wizualne (prawa półkula) (…). Osobiście uważam, że to właśnie cała magia MULTI-TALK, oddziaływanie na naszą podświadomość, która pozwala uczyć się myśląc, patrząc, mówiąc, słuchając, będąc w dialogu,  w interakcji, w aktywnej relacji z drugim człowiekiem. Widzę w kartach duży potencjał do pracy w czasie zajęć logopedycznych i terapeutycznych, a poniżej pokażę Wam kilka migawek z moich spotkań z dziećmi.



A na koniec mam dla Was niespodziankę ! Od 15 listopada, aż do końca roku na stronie Księgarni MAC możecie kupić KARTY MULTI-TALK oraz dodatki do nich z 30% rabatem.

Korzystajcie i koniecznie podzielcie się swoimi pomysłami na wykorzystanie kart w czasie zajęć, w czasie pracy albo w czasie wolnym spędzając fajne chwile z bliskimi 🙂
A jeśli szukacie dodatkowych inspiracji do zabaw koniecznie zajrzyjcie na FB do grupy MULTI-TALK oo tutaj !

Udostępnij znajomym

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*