Olkusz - Gabinet mobilny

510-871-776 kontakt@loogomowa.pl

Wymawiam poprawnie: Głoski tylnojęzykowe K G H

Wymawiam poprawnie! to projekt organizowany we współpracy z Edukacyjna.pl, w którym opisujemy zagadnienia związane z rozwojem mowy.  Przyjrzymy się bliżej sprawnościom artykulacyjnym nabywanym przez dziecko na poszczególnych etapach życia. Będziemy także prezentować pomoce, gry oraz ćwiczenia które można wykorzystać, by usprawniać narządy artykulacyjne oraz wspierać poprawną wymowę.


Prawidłowa wymowa głosek tylnojęzykowych K G H powinna pojawić się w rozwoju mowy dziecka jeszcze przed 3 rokiem życia. Trudności z ich realizacją wynikają najczęściej z niskiej sprawności języka, zwłaszcza w jego tylnym odcinku. Podczas wymowy głosek K G H tylna część grzbietu języka przylega do przedniej części podniebienia miękkiego, wargi są ułożone swobodnie (jak przy oddychaniu), a żuchwa jest lekko obniżona.

K – ustna, bezdźwięczna, tylnojęzykowa, zwarto-wybuchowa, twarda

G – ustna, dźwięczna, tylnojęzykowa, zwarto-wybuchowa, twarda

H – ustna, bezdźwięczna, tylnojęzykowa, szczelinowa, twarda

Zaburzenia artykulacji głosek tylnojęzykowych możemy podzielić na trzy grupy, w zależności od braku lub wadliwej realizacji danej głoski mamy do czynienia z kappacyzmem – wadliwą realizacją głoski K, gammacyzmem – wadliwą realizacją głoski G lub hittacyzmem – wadliwą realizacją głoski H.

Dodatkowo w obrębie grup możemy zaobserwować kappacyzm lub gammacyzm właściwy, kiedy nieprawidłowa realizacja głoski jest wynikim zwarcia krtaniowego (słyszymy wówczas dźwięk zbliżony do chrząkania); parakappacyzm lub paragammacyzm, gdy głoski K G zastępowane są głoskami T D (np. koza-toza, gama-dama, Kasia-Tasia, mogę-modę itp.) oraz mogikappacyzm lub mogigammacyzm, gdy głoski K G są pomijane w wypowiedziach dziecka (np. góra-ura, Hugo-uo, kino-ino itp.).

Pracę nad artykulacją głosek tylnojęzykowych zaczynamy od ćwiczeń usprawniających język:

– Picie gęstych napojów i soków przez cienką, długą słomkę
– Przenoszenie drobnych papierków za pomocą słomki
– Ziewanie przy szeroko otwartych ustach
– Ssanie cukierka ułożonego na środku języka
– Opieranie języka o dolne zęby i cofanie go w głąb jamy ustnej (koci grzbiet)
– Mlaskanie całą powierzchnią języka przy opuszczonej żuchwie
– Głośne chuchanie na „zmarznięte” dłonie
– Imitowanie śmiechu różnych osób (hehe, hoho, hihi, haha, huhu itp.)
– Nawoływania i okrzyki (bach, hop hop, uhu, hej itp.)

Kolejnym krokiem do prawidłowej artykulacji jest wywołanie oraz utrwalanie poprawnej wymowy głosek tylnojęzykowych. Najbardziej popularną metodą – poza demonstracją miejsca i sposobu artykulacji – jest odchylenie głowy dziecka maksymalnie do tyłu (np. leżąc na podłodze lub siedząc na krześle), wówczas masa języka automatycznie przesuwa się w głąb jamy ustnej i wypowiadana dotąd głoska T lub D powinna przekształcić się w pożądane K G.
Drugim sposobem jest przytrzymanie języka dziecka za pomocą szpatułki i lekkie przesunięcie jego masy ku tyłowi – to ćwiczenie również można wykonywać w pozycji leżącej. Jeśli uda się nam uzyskać prawidłową wymowę głosek pozostaje nam utrwalenie właściwego wzorca w mowie biernej i czynnej, czyli ćwiczenia, ćwiczenia i jeszcze raz ćwiczenia.

Praca nad artykulacją głosek tylnojęzykowych przebiegać powinna etapami. Warto zacząć od prób wymawiania sylab otwartych KA KO KU i obudowanych AKA OKO UKU AKO AKU UKA OKU IKA IKO IKU YKA YKO YKU, stopniowo przechodząc do sylab zamkniętych AK OK UK IK YK. Podobną kolejność stosujemy przy pracy nad głoską G oraz H. Dopiero po opanowaniu sylab możemy ćwiczyć prawidłową wymowę wyrazów z głoską G K H w nagłosie, śródgłosie i wygłosie.


Jakie pomoce można wykorzystać do wspomagania artykulacji głosek tylnojęzykowych?

Kapki i Wafki to jedna z książek z serii Szkoła poprawnej wymowy, które ukazały się w Wydawnictwie Harmonia. Adresowana do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym mających trudności z prawidłową artykulacją głosek K G W F. Książka zawiera kilkadziesiąt stron ćwiczeń, które pomogą w opanowaniu wymowy, a na wytrwałych czeka przepiękny dyplom z gratulacjami. Zadania są mocno zróżnicowane, poza artykulacją możemy rozwijać sprawność ruchową oraz manualną, ćwiczyć analizę i syntezę wzrokową, a przy tym dobrze się bawić poznając zabawne historie i jeszcze zabawniejszych bohaterów.

kapki-i-wafki


Podobną formę ćwiczeń prezentuje Materiał obrazkowo-wyrazowy do utrwalania poprawnej wymowy głosek k, ki, g, gi od Oficyny Wydawniczej Impuls. Zeszyt zawiera propozycje zadań uporządkowanych według stopnia trudności oraz kolejności wywoływania poszczególnych głosek. Dużym atutem jest przygotowanie kart w wersji czarno-białej, dzięki czemu można je powielać i wykorzystywać wielokrotnie.

material-obrazkowo-wyrazowy


W czasie ćwiczeń artykulacyjnych warto wykorzystywać różnego rodzaju gry, aby wielokrotnie powtarzane sylaby i wyrazy nie znużyły małego pacjenta. Z propozycją wychodzi Wydawnictwo Komlogo ze swoimi Kartami logopedycznymi Piotruś dla głoski K i G. Talia zawiera 25 laminowanych kart, na których znajdziemy obrazki zawierające wyrazy z głoską K lub G w nagłosie, śródgłosie i wygłosie, które posłużą nam m.in. do gry w klasycznego Piotrusia lub Memory.

karty-komlogo


A jeśli już o Memory mowa zdecydowanie warto przyjrzeć się bliżej zawartości pudełka Memo Kapki od Wydawnictwa Palatum. Przepięknie wykonane kartoniki (usztywniane i lakierowane), ułożone na niewielkich rozmiarów podstawce nie tylko wyglądają estetycznie, ale dają się wykorzystywać w wielu zabawach i grach. Na 72 kartonikach znajdziemy 36 par obrazków przedstawiających zwierzęta, miejsca, przedmioty, pojazdy, kwiaty i inne wyrazy z głoską K lub G.

memo-kapki


Niewielkich rozmiarów książeczka z cyklu Chcę poprawnie wymawiać stanowi materiał pomocniczy do korygowania i utrwalania artykulacji głosek K G od Wydawnictwa Abedik. Ćwiczenia dobrane są w taki sposób, by praca nad głoską przebiegała zgodnie ze stopniem trudności i występowała w różnych pozycjach w wyrazie. Czarno-białe obrazki, szczegółowe polecenia przy każdym zadaniu, a także ćwiczenia przygotowawcze na samym początku książki stanowią bazę do rozpoczęcia ćwiczeń nad artykulacją.

chce-wymawiac-poprawnie


Logotomy z głoskami K G H to kolejna propozycja Wydawnictwa Wir. Zeszyt ćwiczeń w formacie A4, z kartami spiętymi w skoroszyt z łatwością daje się powielać, a wykorzystane materiały mogą być używane wielokrotnie. Docelowo Logotomy przeznaczone są dla logopedów i terapeutów, ale podczas uważnej lektury rodzic w domowych warunkach również może wykonywać zawarte w nich ćwiczenia. Znajdują się tu zadania zachęcające dziecko nie tylko do wielokrotnego powtarzania materiału słownikowego, ale także do ćwiczeń grafomotorycznych, wzrokowych, posługiwania się nożyczkami, dopasowywania, rysowania itp. Porządkowanie materiału również zostało ujęte według stopnia trudności, a wyrazy dobrane są w taki sposób, aby problematyczne głoski występowały w izolacji, sylabach oraz w nagłosie, śródgłosie i wygłosie wyrazów.

logotomy-k-g

Wszystkie polecane książki oraz pomoce znajdziecie oczywiście na Edukacyjna.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Translate »