Oburęczność to NIE powód do dumy

Katarzyna Knopik - logopeda/ Wrzesień 3, 2018/ Alfabet świadomego Rodzica, Rozwój dziecka, Zaburzenia rozwoju i mowy/ 0 comments

Jakiś czas temu słyszałam rozmowę jednej z mam, która chwaliła się iż jej córka świetnie radzi sobie zarówno prawą jak i lewą ręką z większością wykonywanych czynności. Kiedy jedna rączka się “zmęczy” córa bez problemu kontynuuje zabawę, rysowanie albo jedzenie drugą rączką i na pewno będzie dzięki temu miała w przyszłości lepiej. Czy aby na pewno?

Mózg ludzki nie bez powodu dzieli się na prawą i lewą półkulę, by człowiek mógł funkcjonować i w pełni prawidłowo się rozwijać obie strony muszą ze sobą współgrać, ale zawsze jedna z nich powinna być dominująca. Dominacja nie polega jednak na wykluczeniu drugiej strony, ale na realizowaniu pewnych określonych zadań lepiej, sprawniej i szybciej niż ta przeciwległa.

Dlaczego więc oburęczność nie powinna być powodem do dumy, a sygnałem, że trzeba interweniować? Najprościej mówiąc dlatego iż nasz mózg musi dostać jasny sygnał, która półkula ma dominować, by prawidłowo się rozwijać.

Dziecko oburęczne stymuluje do pracy obie półkule mózgu w równym stopniu. Działając raz lewą raz prawą ręką daje przyzwolenie na to, by mózg działał połowicznie nie koncentrując całej swojej ‘mocy’ na zadaniu. W konsekwencji rzutuje to na proces uczenia się, na pamięć, koncentrację, naukę czytania i pisania. Konkrety?

– odwracanie kierunku analizowania przestrzeni, kierunku rysowania i stawiania znaków
– trudności z koncentracją wzroku na materiale zadaniowym
– niechęć do rysowania, malowania, wykonywania zadań manualnych
– odwracanie kierunku stawiania znaków, mylenie liter, pomijanie szczegółów
– kłopoty z posługiwaniem się narzędziami (łyżka, widelec, nożyczki, kredki, pędzel itp.)
– zaburzenia słuchu fonemowego (trudności z rozróżnianiem dźwięków mowy)
– skłonność do negatywnych emocji, nadpobudliwość
– niepłynności mowy
– wady wymowy
– kłopoty z rozumieniem treści werbalnych, złożonych poleceń, sekwencji słuchowych
– trudności z sekwencją kroków i ruchów, naśladowaniem złożonych czynności

Kolejny już raz podkreślam, że dużo bardziej korzystna dla rozwoju dziecka jest ustalona lateralizacja – bez znaczenia czy lewo- czy prawostronna, bo możemy odpowiednimi ćwiczeniami wspomagać pracę półkul, ale oburęczność nigdy nie będzie pozytywnie wpływać na rozwój dziecka.

Share this Post

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*