Olkusz - Gabinet mobilny

510-871-776 kontakt@loogomowa.pl

Krok po kroku.. mówię! 5/6 rok życia dziecka

Krok po kroku.. mówię! to seria tekstów opisująca poszczególne etapy rozwoju mowy począwszy od poczęcia aż do osiągnięcia pełnej sprawności językowej. Wraz z Edukacyjna.pl będziemy podpowiadać jakie pomoce, materiały, zabawki i książki można wykorzystać, by wspomagać rozwój dziecka.



Piąty i szósty rok życia to czas ostatecznego kształtowania się systemu fonetyczno-fonologicznego. Dziecko nabywa wprawy w posługiwaniu się zdobytymi już umiejętnościami oraz stale uzupełnia swój system językowy o nowe zwroty, sformułowania i słownictwo. To w jaki sposób posługuje się ono językiem zależy m.in. od organizacji funkcji półkulowych, poziomu inteligencji, ogólnej wiedzy o świecie, wzorców mowy czy ilości i jakości bodźców językowych dostarczanych przez otoczenie.

WEDŁUG LEONA KACZMARKA CZAS W ROZWOJU MOWY DZIECKA OD TRZECIEGO DO SZÓSTEGO/SIÓDMEGO ROKU ŻYCIA NAZYWAMY OKRESEM SWOISTEJ MOWY DZIECIĘCEJ.

Bogaty zasób słownictwa oraz stały rozwój umiejętności narracyjnych pozwala dziecku zauważać i opisywać związki między zdarzeniami czy zjawiskami nie tylko w teraźniejszości, ale także w przeszłości oraz niedalekiej przyszłości. Ogromną wartość dla rozwoju mowy będą miały wszelkie swobodne i kierowane rozmowy, zachęcanie do opowiadania, tworzenie historyjek obrazkowych (klik) czy zadawanie oraz odpowiadanie na pytania sprawdzające zrozumienie (klik). Dzięki naturalnej ciekawości świata wypowiedzi dziecka staną się coraz dłuższe, pełniejsze, a z czasem będą miały także wyraźnie uporządkowany przebieg, zaznaczony początek oraz koniec.

Koniec wieku przedszkolnego to początki kształtowania się wiedzy metajęzykowej. Dziecko zaczyna „bawić się” słowami, potrafi rymować, stosuje równego rodzaju niuanse językowe, dostrzega też wieloznaczność wyrazów oraz istnienie innych języków. Zabawne teksty i rymowanki (klik) wyjaśniające niezrozumiałe jeszcze wypowiedzi i powiedzenia na stałe powinny zagościć w repertuarze czytanych wraz z przedszkolakiem książek, by nie czuł się on zagubiony w językowym świecie.

Niezwykle cenne w późniejszej edukacji szkolnej umiejętności logicznego myślenia, wyodrębnianie zbiorów, układanie sekwencji, klasyfikowanie przedmiotów pod względem wielkości, koloru, kształtu, ciężaru oraz funkcji użytkowej, obroty w przestrzeni, koordynację wzrokowo-ruchową można bez trudu ćwiczyć w formie zabaw manualnych z wykorzystaniem przystosowanych dla dzieci klocków (klik) oraz  tematycznych i atematycznych plansz (klik), a także angażując dziecko w codzienne czynności.

6rok życiaPięcio/Sześciolatek bardzo twórczo posługuje się słowami, rymowankami, wierszykami, wyrażeniami metaforycznymi stale usprawniając swoje narządy mowy. Sprawnie wypowiada większość głosek, poprawnie buduje zdania i używa właściwych form gramatycznych. Krótkie wierszyki (klik), historyjki i opowiadania zawierające głoski sprawiające pięciolatkowi jeszcze nieco trudności artykulacyjnych (klik) i (klik) powinny być stale i systematycznie ćwiczone, by utrwaliły się w mowie kierowanej oraz spontanicznej.

Dziecko rozwija także swój słuch fonemowy, pozwalający wychwycić wszelkiego rodzaju niuanse językowe oraz błędy w wypowiedziach innych, dlatego w zabawy warto wplatać zróżnicowane ćwiczenia słuchowe (klik). Dzięki temu przedszkolak będzie mógł w przyszłości dokonywać samodzielnej analizy i syntezy słuchowej wyrazów, wyodrębniać głoski na początku, na końcu i w środku wyrazu oraz dzielić na sylaby.

Pod koniec wieku przedszkolnego mowa powinna być w pełni zrozumiała dla otoczenia. Słownik mowy czynnej pięciolatka powinien obejmować około 2000 słów, a sześciolatka około 3000-4500 słów. Dziecko 5. letnie powinno poprawnie wymawiać wszystkie samogłoski, także nosowe, oraz spółgłoski. Jedynym brakującym dźwiękiem może być głoska „r” – która powinna pojawić się w mowie spontanicznej pod koniec 5. roku życia.

Pamiętamy, iż rozpoczynając edukację szkolną dziecko powinno mieć już „do dyspozycji” wszystkie części mowy, kategorie gramatyczne oraz schematy składniowe języka ojczystego oraz w pełni ukształtowany system fonetyczno-fonologiczny języka ojczystego.



Wraz z Edukacyjna.pl polecamy:

1. Historyjki obrazkowo-wyrazowe z pytaniami (klik)

2. Rozumienie pytań. Ćwiczenia kompetencji językowych (klik)

3. Mam to na końcu języka.. (klik)

4. Klocki Deniesa (klik)

5. Percepcja wzrokowa (klik)

6. Gdzie dzwoniec dzwoni i pluszcz się pluszcze (klik)

7. Wypadek świerszcza. Opowiadania logopedyczne (klik)

8. Żakiet żaby. Opowiadania logopedyczne (klik)

9. Koło ucha brzęczy bąk (klik)

5-6 rok życia dziecka


Zobacz też:

1 rok życia dziecka

2 rok życia dziecka

3 rok życia dziecka

4 rok życia dziecka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Translate »