Krok po kroku.. mówię! 2 rok życia dziecka

Katarzyna Knopik - logopeda/ Lipiec 5, 2019/ Polecane produkty, Rozwój dziecka/ 8 comments

Krok po kroku.. mówię! to seria tekstów opisująca poszczególne etapy rozwoju mowy począwszy od poczęcia aż do osiągnięcia pełnej sprawności językowej. Wraz z Edukacyjna.pl będziemy podpowiadać jakie pomoce, materiały, zabawki i książki można wykorzystać, by wspomagać rozwój dziecka.

Cały cykl przechodzi właśnie reaktywację! 

Z tej okazji mam dla Was prezent – do 15 lipca możecie skorzystać ze specjalnego rabatu -10% na zakupy w Edukacyjna.pl Wystarczy przy składaniu zamówienia wpisać kod: loogomowa



Drugi rok życia dziecka to okres szybkiego wzrostu umiejętności językowych. Dzięki wzmożonej aktywności połączeń mózgowych jest to czas znacznej intensyfikacji doznań i wzrost umiejętności dziecka zarówno w kontekście językowym, motorycznym, ruchowym jak i poznawczym oraz myślowym. Ten nagły przyrost słownictwa, pojawienie się pierwszych kategorii gramatycznych, coraz sprawniejsza umiejętność wyrażania swoich emocji i potrzeb za pomocą słów stanowi zaledwie początek długiej drogi w rozwoju systemu językowego.

WEDŁUG LEONA KACZMARKA CZAS W ROZWOJU MOWY DZIECKA OD PIERWSZEGO DO KOŃCA DRUGIEGO ROKU ŻYCIA NAZYWAMY OKRESEM WYRAZU.

Dziecko w wieku 13-16. miesięcy powinno dość swobodnie posługiwać się kilkoma nazwami osób i przedmiotów z najbliższego otoczenia oraz nazwami czynności, w których często uczestniczy. Wypowiadane wyrazy budowane głównie z sylab otwartych (np. mama, tata, baba, sisi itp.) dołączą do przeważających do tej pory wyrażeń dźwiękonaśladowczych. Pojawiać się mogą liczne uproszczenia, pomijanie głosek i zniekształcenia wyrazów, których dziecko nie będzie potrafiło jeszcze wypowiedzieć.

Ogromną wartość dla rozwoju słownictwa będą miały wspólnie oglądane i czytane książeczki czy proste PUZZLE Z OBRAZKAMI (klik) bliskimi codziennym sytuacjom, by utrwalać w umyśle dziecka poznawaną rzeczywistość, działać na emocje oraz pozwolić na dostrzeganie różnych zależności.

Około 18. miesiąca życia pojawią się wypowiedzi jednowyrazowe, znacznie poprawi się rozumienie prostych zdań, w tym poleceń i zakazów, a mowa stanie się coraz bardziej płynna i zrozumiała dla otoczenia. W słowniku dziecka słowo pełnić może wiele funkcji – jedno słowo może oznaczać jeden wyraz albo całe zdanie, może być stwierdzeniem, prośbą lub opisem, a znaczenie wypowiedzi zależeć będzie głównie od kontekstu i konsytuacji. Za rozwojem językowym w parze pójść powinien także rozwój spostrzegania wzrokowego oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej, dziecko uczy się będzie dostrzegania zależności, budowania zbiorów, naśladowania wzorów i ROZWIJAĆ UMIEJĘTNOŚCI MANIPULACYJNE (klik).

Pod koniec drugiego roku życia powinny pojawić się wypowiedzi dwuwyrazowe, czyli proste zdania – choć mowa najczęściej jest jeszcze bezfleksyjna, a odmiany wyrazów przypadkowe. Dwulatek rozumie znaczną część nazw osób, przedmiotów i czynności, które mają bezpośredni związek z nim samym i jego doświadczeniami. Większość wyrażeń pojmuje całościowo i coraz lepiej dostrzega podstawowe relacje przyczynowo-skutkowe. Zaczyna łączyć kilka elementów widząc ich wspólne cechy, a to dobra okazja by poćwiczyć ANALIZĘ WZROKOWĄ I SKŁADANIE OBRAZKÓW w całość (klik).

Pamiętać należy, że rozumienie zawsze wyprzedza mówienie i aby nasz maluch mógł nabywać sprawności językowe i budować własne wypowiedzi musi najpierw rozumieć zachowania językowe otoczenia.

Dwulatek potrzebuje ciągłej, wieloaspektowej stymulacji, a ponieważ uczy się świata poprzez doświadczanie i zabawę, najwięcej korzyści przyniesie rozwijanie mowy przez jego aktywne działanie. Wszelkiego rodzaju TEMATYCZNE UKŁADANKI PRZESTRZENNE (klik) pozwalające nie tylko patrzeć na obraz, ale także dotknąć, układać, zamieniać, poszukiwać, dopasowywać i nawlekać elementy będą pozytywnie wpływały nie tylko na rozwój mowy, ale tak ważne w tym wieku sprawności motoryczne i manualne.

Drugi rok życia dziecka jest dobrze zauważalnym dla rodzica „przeskokiem językowym”. Nasz maluch – do tej pory wypowiadający zaledwie kilka słów – staje się małym gadułą, którego zasób słownictwa każdego dnia będzie się zwiększał, by pod koniec drugiego roku życia obejmować około 300 wyrazów. Również sprawność artykulacyjna ulegnie znacznej poprawie. Pojawią się m.in. głoski :
–    dwuwargowe: twarde i miękkie: p, b, m, pi, bi, mi
–   wargowo-zębowe: twarde i miękkie: f, fi, w, wi
–    przedniojęzykowo-zębowe: t, d, n
–    środkowojęzykowe: ś, ź, ć, dź, ń
–    tylnojęzykowe : k, g, h

Wiecie już co możecie wykorzystać, by mądrze spożytkować potencjał swojego dziecka w drugim roku życia? Polecamy razem z Edukacyjna.pl 🙂 i zachęcamy do skorzystania z rabatu z kodem loogomowa

Share this Post

8 Comments

  1. Witam mojego męża siostra ma córkę w grudniu skończy 3 latka. Jest problem z nią dziewczynka nie rozumie żadnych poleceń nie komunikuje się nie pokazuje nic palcem ciągle chodzi i miniczy. Sama nie pije trzeba jej dać.. Kompletnie zachowuje się jak by miała 1 rok. Siostra mojego męża twierdzi że jest leniwa że się wstydzi itp tylko jeśli dziecko nie rozumie nic to nie jest normalne. Po drugie ta dziewczynka je same rzeczy takie papki dziecko w tym wieku to chore ona twierdzi że nie chce wiktoria gryźć. Ponoć była u logopedy ale on stwierdzi że wiktoria w ogóle nie chce współpracować i kazał przyjść jak skończy 3 lata. Jaki logopeda może nie zauważyć że dziecko żyje w swoim świecie. Ja nie jestem żadnym lekarzem ani specjalista a naczytaja się w internecie i dla mnie to autyzm. Jak mogę pomóc tej dziewczynce?

    1. Pani Joanno proszę skonsultować się z innym logopedą. Czekanie w takich przypadkach nie przyniesie nic dobrego, trzeba zacząć działać.

  2. Moja córka niedawno skończyła dwa latka 🙂 i gaduła z niej ogromna. Super wpis, na pewno przy okazji dnia dziecka sprawię małej prezent z Pani listy.

    1. Córa na pewno będzie zadowolona 🙂 Pozdrawiam!

  3. Bardzo fajny wpis. Dzieciaki teraz bardzo szybko się rozwijają.

    1. Zdecydowanie tak 🙂 Pozdrawiam

  4. Moje dziecko ma 20mcy. Mowi tylko po swojemu. Rozumie wszystko albo prawie wszystko, potrafi jak chce;-) wykonać 2etapowe polecenia. Bardzo szybko zalapala o co chodzi z gryzieniem, przezuwaniem, piciem przez slomke. Nie ma zadnych problemow z jedzeniem. Od dawna sama bez problemu pije z kubka. Po przeczytaniu tego czuje sie winna, gdzie popelnilam blad ze ona eszcze zadnych slow nie mowi? Jestesmy juz umowione do logopedy.

    1. Pani Asiu przede wszystkim proszę nie obwiniać siebie, opóźnienia w rozwoju mowy wynikają z bardzo różnych czynników, a ich przyczyn może być tak wiele, że często nawet jako logopedzi nie potrafimy ich jednoznacznie określić ani znaleźć. Wizyta u specjalisty wskażę Wam drogę, logopeda będzie wsparciem dla córki i dla Pani żeby działać. Już zrobiła Pani pierwszy krok, umawiając się na wizytę. Teraz będzie tylko lepiej. Trzymam kciuki !

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*