Jak długo trwa terapia logopedyczna?

Katarzyna Knopik - logopeda/ Listopad 5, 2015/ Alfabet świadomego Rodzica, Rozwój dziecka, Zaburzenia rozwoju i mowy/ 4 comments

Nie można jednoznacznie określić jak długo potrwa terapia logopedyczna, ponieważ jej przebieg oraz sukcesywność zależy od wielu czynników. Czas trwania terapii uzależniony jest m.in. od:

– rodzaju wady wymowy bądź zaburzenia, z którym boryka się pacjent,

– wieku dziecka w momencie podjęcia terapii,

– zaangażowania rodziców, nauczycieli i opiekunów dziecka w proces terapeutyczny,

– systematyczności pracy, indywidualnych możliwości oraz motywacji dziecka.

Niektóre nieprawidłowości artykulacyjne można wypracować już podczas kilku spotkań, ale zdecydowanie dłużej trwa utrwalanie prawidłowych wzorców w mowie spontanicznej. Złożone zaburzenia mowy i rozwoju wymagają długotrwałych ćwiczeń obejmujących nie tylko sferę artykulacyjną, ale także ćwiczenia ogólnorozwojowe wpływające na poprawę funkcjonowania dziecka, a tego typu działania mogą trwać nawet latami.

Istotny jest także wiek dziecka w momencie podjęcia terapii logopedycznej. Wiadomym jest, że im młodsze dziecko tym z pozoru sprawniej przebiega proces terapeutyczny, ale wymaga on znacznie większej liczby powtórzeń i wielu różnorodnych ćwiczeń, by nie znudzić malca i właściwie wypracować nowe nawyki. Dzieci starsze natomiast są często bardziej świadome swoich zaburzeń i chętniej poddają się ćwiczeniom artykulacyjnym, ponieważ wiele kwestii można im pokazać oraz wytłumaczyć, a to pozytywnie wpływa na postępy terapii.

Ogromny wpływ na przebieg procesu terapeutycznego ma rodzic, opiekun oraz nauczyciel dziecka, to ich zadaniem jest wsparcie, motywowanie, systematyczność i praca z dzieckiem także poza gabinetem logopedy, który wyznacza przebieg i kierunek terapii udzielając wskazówek do pracy w domu.

Równie istotne podczas pracy terapeutycznej jest motywacja, możliwości i samozaparcie pacjenta. Dzieci z naturalną motywacją z większym zaangażowaniem wykonują wszystkie ćwiczenia, są zainteresowane przygotowanym materiałem i chętniej podejmują się różnego typu działań. Niestety często do gabinetu trafiają mali pacjenci, których nieustannie trzeba zachęcać oraz motywować do jakiejkolwiek aktywności. W takim przypadku zadaniem logopedy jest przyzwyczajenie dziecka do systematycznej pracy i stopniowego pokonywania napotkanych trudności, by przekonać malucha iż sukces zależy również od niego.

W każdym z tych przypadków najważniejsze jest dobro dziecka i to powinna być dewiza pracy każdego specjalisty. Pamiętajmy, że nawet kręta, długotrwała oraz trudna droga zawsze prowadzi do sukcesu i upragnionego celu.

Share this Post

4 Comments

  1. Bardzo potrzebny wpis! Rodzice często idąc do lekarza specjalisty oczekują efektów natychmiast, a przecież każda terapia musi trwać by przynieść rezultaty.

    1. Zgadzam się Pani Elu, na każdy krok potrzeba czasu. Pozdrawiam 🙂

  2. Bardzo fajnie napisany tekst. Często tutaj zaglądam, bo zawsze dowiem się czegoś nowego.

    1. Dziękuję za miłe słowa.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*