Etapy Wczesnej Nauki Czytania

Katarzyna Knopik - logopeda/ Luty 2, 2018/ Alfabet świadomego Rodzica, Rozwój dziecka, Zabawy stymulujące/ 0 comments

O Wczesnej Nauce Czytania metodą symultaniczno-sekwencyjną można mówić długo. O jej pozytywnym wpływie na rozwój mowy, o stymulacji półkulowej, o działaniu terapeutycznym i innych korzyściach przeczytacie tutaj. Poniżej natomiast spisałam dla Was etapy wprowadzania samogłosek i sylab, by w prawidłowy sposób nauczyć dziecko czytać.

Etap I – od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej

Rozpoczynając naukę czytania od samogłosek (przetwarzanych przez prawą półkulę mózgu) odbieramy ich obraz całościowo, globalnie, skupiając się na znaku graficznym wspartym często gestem wizualizacyjnym. Taka forma jest dla dziecka łatwiejsza, ponieważ wraz z obrazem integruje się dźwięk oraz ruch.
Jeśli dziecko opanuje już wszystkie samogłoski (A, O, U, E, I, Y) rozpoczynamy wprowadzanie sylab otwartych (spółgłoska + samogłoska) bazując na wyrażeniach dźwiękonaśladowczych typu MU, BE, KOKO, a następnie na sylabach z samogłoską P, B, M, L, W, F oraz W.

Etap II – od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów

Stopniowo zwiększamy zasób sylab otwartych wprowadzając kolejno spółgłoski S, Z, K, G, J, N, z których dziecko może tworzyć wyrazy (np. MAMA, TATA, BOLI, PIJE itp.). Wprowadzamy także proste wyrazy zbudowane z samogłoski i sylaby otwartej (np. ULA, OSA, EWA itp.)

Etap III – czytanie sylab zamkniętych

Kolejny etap to praca z wykorzystaniem sylab otwartych oraz zamkniętych (spółgłoska + samogłoska + spółgłoska) np. LOK, CUD, NIC. Dziecko tworząc z nich wyrazy oraz zdania może także samodzielnie czytać proste teksty.

Etap IV – czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych

Wprowadzamy stopniowo kolejne sylaby m.in. z głoską Ł oraz dwuznakami (SZ, RZ, CZ, DŻ, CH) zawsze w sylabach otwartych bądź zamkniętych.

Etap V – samodzielne czytanie tekstów

Ostatnim etapem jest samodzielne czytanie tekstów. Wprowadzamy także sylaby zawierające zmiękczenia (CI, SI, ZI, NI itp.) oraz samogłoski nosowe (Ą, Ę).

Rozpoczynając Wczesną Naukę Czytania należy pamiętać, iż cały proces edukacyjny przebiega w oparciu o umiejętność powtarzania, rozumienia i nazywania, które tylko w tej kolejności i tylko razem pozwolą nam w pełni opanować trudną sztukę czytania i pozytywnie wpłyną na dalszy rozwój.




Przeczytane? Fantastycznie! Dziękuję za poświęcony czas 🙂
Zapraszam Cię także na mojego FB: www.fb.com/LoogoMOWA
oraz Instagram: www.instagram.com/loogomowa
DO ZOBACZENIA <3

Share this Post

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*