Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych

Katarzyna Knopik - logopeda/ Listopad 14, 2015/ Polecane produkty/ 2 comments

Trudności z odbiorem i przetwarzaniem dźwięków są wśród dzieci coraz bardziej powszechne. Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy, że sprawność fonologiczna (czyli umiejętność różnicowania dźwięków mowy) stanowi podstawę do nabywania języka oraz późniejszej nauki czytania i pisania. Świadomość, iż percepcja słuchowa jest procesem niezwykle złożonym i skomplikowanym jest bardzo istotna w kształtowaniu sprawności fonologicznych dziecka już od najmłodszych lat.

Wciąż niewiele jest publikacji w pełni wyczerpujących temat usprawniania narządu słuchu, dlatego godna uwagi jest pozycja Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych pod redakcją Alicji Maurer. Ostatnie wydanie książki z 2015 roku ukazało się nakładem krakowskiej Oficyny Wydawniczej Impuls.

„Dźwięki mowy” to znakomite kompendium wiedzy na temat kształtowania i usprawniania świadomości fonologicznej dziecka. Obszerna publikacja podzielona jest na dwie części: króciutką teoretyczną – opisującą zagadnienia związane ze znaczeniem świadomości fonologicznej w nauce czytania i pisania oraz znacznie obszerniejszą praktyczną zawierającą ćwiczenia, karty pracy oraz zadania do wykorzystania w pracy z dziećmi. Druga część książki dodatkowo podzielona jest na trzy podrozdziały ułożone według stopnia trudności z uwzględnieniem naturalnego rozwoju dziecka.
Na stronie Oficyny Wydawniczej Impuls przeczytamy:
Zabawy z rymami – kształtują i rozwijają wrażliwość dzieci na ogólnie ujmowane różnice i podobieństwa fonologiczne w toku interakcji z nauczycielem i grupą dzieci.
Głoski rozpoczynające i kończące słowa – stanowią zestaw ćwiczeń ułatwiający przejście od umiejętności wyodrębniania cząstek wewnątrzsylabowych do rozpoznawania fonemów.
Głoska a litera – poświęcona jest kształtowaniu umiejętności podziału słów na głoski oraz łączeniu głosek w słowa. 

Każda z ponad 200 stron części praktycznej zawiera gotowe propozycje ćwiczeń ze szczegółowym opisem, wskazówkami oraz materiałami potrzebnymi do ich wykonania. Zadania są na tyle zróżnicowane, by wraz z kształtowaniem świadomości fonologicznej wykorzystywać jednocześnie elementy ćwiczeń ogólnorozwojowych i całościowo oddziaływać na rozwój dziecka. Dodatkowym atutem kart pracy jest ich duży format (A4) oraz wygląd, wszystkie ćwiczenia wykonane są w kolorach czarno-białych, co umożliwia ich wielokrotne powielanie, kolorowanie i wykorzystywanie na wiele sposobów.

Wystarczy spojrzeć chociażby na spis treści, by przekonać się iż jest to książka bardzo wartościowa nie tylko pod względem merytorycznym, ale przede wszystkim praktycznym. Z łatwością znajdzie ona zastosowanie podczas indywidualnych zajęć w gabinecie, zabaw grupowych w przedszkolu i szkole, a także w czasie domowych aktywności z dzieckiem. Jeśli więc szukacie rzetelnej, konkretnej i przystępnej dla logopedy, nauczyciela, terapeuty oraz rodzica pozycji opisującej w pełnym wymiarze zagadnienia związane z usprawnianiem świadomości fonologicznej dziecka sięgnijcie koniecznie po „Dźwięki mowy”.


Spis treści:

Wstęp

Znaczenie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania

  • Pojęcie świadomości fonologicznej
  • Świadomość fonologiczna w opanowaniu umiejętności czytania i pisania
  • Świadomość fonemowa a trudności w nauce czytania i pisania
  • Poziomy świadomości fonologicznej
  • Diagnoza świadomości fonologicznej
  • Kształtowanie świadomości fonologicznej
  • Rola automatyzacji w nauce czytania i pisania
  • Dekodowanie jako umiejętność
  • Uczenie się umiejętności dekodowania
  • Wnioski
  • Literatura

Część I. Zabawy z rymamiDźwięki Mowy A.Maurer

Wprowadzenie w świat dźwięków mowy

  • Literatura dziecięca

Rymy

  • Rozpoznawanie rymów
  • Tworzenie rymów
  • Zabawy z rymami

Część II. Głoski zaczynające i kończące słowa

Głoski zaczynające i kończące słowa

  • Wyodrębnianie głosek zaczynających i kończących słowa
  • Podawanie słów zaczynających się taką samą głoską
  • Zabawy z głoskami zaczynającymi i kończącymi słowa

Część III. Głoska a litera

Analiza i synteza sylabowa i fonemowa

  • Analiza i synteza sylabowa
  • Wyszukiwanie znaczących części słowa
  • Łączenie sylab w słowa

Analiza i synteza fonemowa

  • Dzielenie słów na głoski
  • Wyszukiwanie słowa w słowie

Głoska a litera

Literatura


Share this Post

2 Comments

  1. Mam od dawna i często wracam do tej książki. Zbiór świetnych zabaw i ćwiczeń w jednym miejscu 🙂

    1. Też bardzo ją lubię 🙂

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*
*